Ako správne odovzdať nehnuteľnosť novému majiteľovi
13. 08. 2019

Ako správne odovzdať nehnuteľnosť novému majiteľovi

Za posledný mesiac sme odovzdali novým majiteľom štyri nehnuteľnosti (2 byty a 2 domy), a tak sme sa rozhodli opísať Vám správny postup odovzdania nehnuteľnosti po predaji.

 

Možno si myslíte, že predávajúci a kupujúci, poprípade majiteľ a nájomník, proste podpíšu medzi sebou zmluvy, odovzdajú si kľúče a úloha je splnená. Ak sa však chcete v budúcnosti vyhnúť nepríjemnostiam, nepodceňujte tento krok a urobte ho dôsledne a písomne.

Ideálne je dohodnúť termín vysťahovania a odovzdania nehnuteľnosti už v kúpnej zmluve. No nielen termín, ale aj čo sa stane, ak sa predávajúci z nehnuteľnosti neodsťahuje, či neodvezie všetky svoje veci.

V kúpnej zmluve sa spomína aj vybavenie, s ktorým sa nehnuteľnosť predáva, či prenajíma, teda v nehnuteľnosti zostáva. Toto si pri preberaní nehnuteľnosti treba skontrolovať. A keďže platí „čo je napísané, to je dané", je dobré o tom vyhotoviť aj preberací protokol.

 

Preberací protokol je vlastne zápis z odovzdania / prebratia nehnuteľnosti, ktorý obe zúčastnené strany podpisujú. Slúži nielen na odpísanie stavov energií. A čo môžete do protokolu zapísať? A čo by v ňom určite chýbať nemalo?

 

Pri prenájme by sme sa mali zamerať na stavy meračov – teplá voda, studená voda, elektrina, plyn, diaľkové merače tepla na radiátoroch. Ďalej sa zvyknú uvádzať počty kľúčov od nehnuteľnosti. A ak nie je uvedené v nájomnej zmluve inak, tak aj súpis prenajímaného zariadenia. Je dobré si nechať do protokolu podpísať aj stav prenajímanej nehnuteľnosti. Predídete tak sporom o to, kto spomínané závady spôsobil. Nezabúdajte ale, že v stave v akom majiteľ byt odovzdáva, ho bude po čase preberať späť. A opäť sa bude podpisovať preberací protokol k nehnuteľnosti.

V prípade kúpy nehnuteľnosti, samozrejme rovnako platí a ostáva urobiť odpis stavu meračov, uviesť počet kľúčov a tiež by sme mali minimálne spísať stav prípadne známe závady na nehnuteľnosti. Napríklad také, ktoré vznikli od doby uskutočnenia obhliadky záujemcom až po dobu odovzdania predmetu kúpy. Hlavne v prípade starších bytov, či domov, nový majiteľ preberá nehnuteľnosť v stave opotrebenia, v stave, ktorý mu je známy a bol s ním od predávajúceho oboznámený.

Spomenuli by sme i napr. nevypratanú pivnicu a dátum, do ktorého pôvodný majiteľ tieto priestory vysťahuje. Ak nie je v kúpnej zmluve uvedené, spísali by sme aspoň zoznam cenného hnuteľného majetku (napr.: TV, chladnička a pod.), ktoré v byte po predaji zostanú a pôvodný majiteľ vás svojím podpisom ubezpečuje, že ho už chcieť nebude.  

Šiť horúcou ihlou sa nevypláca, rovnako ako robiť veci len na kolene. Trvajte na preberacom protokole, riadne všetko skontrolujte, spíšte, pozvite si k podpisu kľudne ďalších ľudí ako svedkov. Môže to byť aj realitný maklér, ktorého účasť pri protokolárnom odovzdaní nehnuteľnosti by mala byť samozrejmosťou.

Tak ako to bežne robíme u nás. Okrem toho Vám pripravíme aj formuláre potrebné na prepis energií, prípadne s Vami navštívime zákaznícke centrá spoločností a s prepisom pomôžeme. Robíme to často, takže presne vieme, čo a kde treba urobiť.

 

Ing. Štefan Hofer, realitný maklér a majiteľ Reality Hofer, s.r.o.

Reality Hofer
Autor: Reality Hofer

 

Volám sa Štefan Hofer a už takmer 12 rokov vám pomáham pri predaji, či kúpe nehnuteľností v regióne Prešov.

Všetko sa to začalo výpoveďou v roku 2008. Dvadsať rokov som pracoval v bankovníctve. Začínal som ako úverový pracovník, neskôr som ako regionálny riaditeľ úspešne viedol veľký tím ľudí vo viacerých bankách. Poznal som produkty bánk, procesy a práca s ľuďmi ma bavila. A zrazu som zostal bez práce. Keď som sa rozhodoval, čo budem robiť ďalej, vybral som si to, čo som robil po celý život a čo najviac ovládam - finančné poradenstvo. Vybral som si slobodu v rozhodovaní, širokú škálu produktov vo všetkých bankách a svojim klientom som tak mohol poskytnúť služby, ktoré boli najlepším riešením pre ich finančnú situáciu, nie pre plány banky. 

 

dsc_9525 Bolo to riskantné rozhodnutie, ale mal som vôľu a odhodlanie. Stal som sa expertom na hypotéky a s nimi ruka v ruke kráčalo aj poradenstvo pri kúpe nehnuteľnosti. Financovanie a kúpa bývania sa tak prirodzene spojili a svoje podnikanie som rozšíril o realitný biznis. Začínal som ako realitný maklér pre malú realitnú kanceláriu Tatranetreal, s.r.o. a vybudoval som v Prešove pre túto realitku vlastnú pobočku. Vzdelával som sa, získal som licenciu realitného makléra a bol som jedným z prvých členov Realitnej únie Slovenska. 

 

Odvtedy sa rozsah a kvalita mojich služieb aj vďaka ďalšiemu vzdelávaniu zvyšovali a prispôsobovali vašim očakávaniam a potrebám. Prácu realitného makléra som povýšil z klasického sprostredkovania predaja na poskytovanie kompletných realitných služieb, ktoré s predajom súvisia.

V roku 2013 som založil vlastnú realitnú kanceláriu a postupne vytvoril tím realitných maklérov, ktorých spájajú rovnaké hodnoty – profesionalita, pochopenie, ľudský prístup a ochota pomôcť.

logo_original_450x200_vasa_realitka

 

 

Ročne sprostredkujeme predaj/prenájom cca 40 nehnuteľností. Priemerná doba predaja je 30 dní a 98% nehnuteľností sme predali za plnú požadovanú cenu.

Predpokladom poskytnutia kvalitných a odborných služieb je nielen vzdelávanie, ale aj sledovanie nových trendov a zmien v zákonoch, či komunikácia s maklérmi v zahraničí.

A všetky nové informácie chcem zdieľať aj s vami.

Často ma totiž žiadate o pomoc, či radu pri predaji, kúpe, investovaní do nehnuteľností, či riešení dedičských a stavebných konaní. A tak sa zrodil nápad vytvoriť pre vás túto Realitnú poradňu. Nájdete tu články, ktoré vám dajú odpovede na vaše otázky, či pomôžu v rozhodovaní. Či už predávate a kupujete prostredníctvom realitného makléra alebo len tak sami na vlastnú päsť.

Tieto rady odo mňa dostanete úplne zadarmo.

Rovnako aj eBook 4 kroky k úspešnému predaju nehnuteľnosti, ktorý si môžete nechať poslať mailom. Vytvorili sme ho hlavne pre tých, ktorí sa rozhodnú predávať nehnuteľnosť bez pomoci realitného makléra. Často totiž v súkromnej inzercii vidíme veľa chýb, ktoré pri samopredaji robíte, váš predaj sa potom predlžuje, znižujete cenu, stojí vás to priveľa energie, času a vystavujete sa zbytočnému riziku.

Nezriedka sa nám stalo, že nás kontaktovali práve takýto zákazníci, ktorí si predaj najprv vyskúšali sami. Bolo však pre nich náročné byť neustále kontaktovaní, odolávať požiadavkám na znižovanie ceny, tlakom realitných maklérov, ... a bez zjavného úspechu. Nie je hanba požiadať aj potom o pomoc profesionála.

Mojim cieľom je, aby predaj vašej nehnuteľnosti prebehol rýchlo, bezpečne a za plnú cenu.

 

Ak máte záujem, pozrite si aj stránku mojej realitnej kancelárie.

 

licencia_realitny_makler-001-001                     certifikat_sora 

  

Ing.  Štefan Hofer, realitný maklér a majiteľ realitnej kancelárie Reality Hofer

 

Stiahnite si zadarmo

4 kroky k úspešnému predaju nehnuteľnosti

spracovaním osobných údajov