Za posledný mesiac sme odovzdali novým majiteľom štyri nehnuteľnosti (2 byty a 2 domy), a tak sme sa rozhodli opísať Vám správny postup odovzdania nehnuteľnosti po predaji.
Možno si myslíte, že predávajúci a kupujúci, poprípade majiteľ a nájomník, proste podpíšu medzi sebou zmluvy, odovzdajú si kľúče a úloha je splnená. Ak sa však chcete v budúcnosti vyhnúť nepríjemnostiam, nepodceňujte tento krok a urobte ho dôsledne a písomne.
Ideálne je dohodnúť termín vysťahovania a odovzdania nehnuteľnosti už v kúpnej zmluve. No nielen termín, ale aj čo sa stane, ak sa predávajúci z nehnuteľnosti neodsťahuje, či neodvezie všetky svoje veci.
V kúpnej zmluve sa spomína aj vybavenie, s ktorým sa nehnuteľnosť predáva, či prenajíma, teda v nehnuteľnosti zostáva. Toto si pri preberaní nehnuteľnosti treba skontrolovať. A keďže platí „čo je napísané, to je dané", je dobré o tom vyhotoviť aj preberací protokol.
Preberací protokol je vlastne zápis z odovzdania / prebratia nehnuteľnosti, ktorý obe zúčastnené strany podpisujú. Slúži nielen na odpísanie stavov energií. A čo môžete do protokolu zapísať? A čo by v ňom určite chýbať nemalo?
Pri prenájme by sme sa mali zamerať na stavy meračov – teplá voda, studená voda, elektrina, plyn, diaľkové merače tepla na radiátoroch. Ďalej sa zvyknú uvádzať počty kľúčov od nehnuteľnosti. A ak nie je uvedené v nájomnej zmluve inak, tak aj súpis prenajímaného zariadenia. Je dobré si nechať do protokolu podpísať aj stav prenajímanej nehnuteľnosti. Predídete tak sporom o to, kto spomínané závady spôsobil. Nezabúdajte ale, že v stave v akom majiteľ byt odovzdáva, ho bude po čase preberať späť. A opäť sa bude podpisovať preberací protokol k nehnuteľnosti.
V prípade kúpy nehnuteľnosti, samozrejme rovnako platí a ostáva urobiť odpis stavu meračov, uviesť počet kľúčov a tiež by sme mali minimálne spísať stav prípadne známe závady na nehnuteľnosti. Napríklad také, ktoré vznikli od doby uskutočnenia obhliadky záujemcom až po dobu odovzdania predmetu kúpy. Hlavne v prípade starších bytov, či domov, nový majiteľ preberá nehnuteľnosť v stave opotrebenia, v stave, ktorý mu je známy a bol s ním od predávajúceho oboznámený.
Spomenuli by sme i napr. nevypratanú pivnicu a dátum, do ktorého pôvodný majiteľ tieto priestory vysťahuje. Ak nie je v kúpnej zmluve uvedené, spísali by sme aspoň zoznam cenného hnuteľného majetku (napr.: TV, chladnička a pod.), ktoré v byte po predaji zostanú a pôvodný majiteľ vás svojím podpisom ubezpečuje, že ho už chcieť nebude.
Šiť horúcou ihlou sa nevypláca, rovnako ako robiť veci len na kolene. Trvajte na preberacom protokole, riadne všetko skontrolujte, spíšte, pozvite si k podpisu kľudne ďalších ľudí ako svedkov. Môže to byť aj realitný maklér, ktorého účasť pri protokolárnom odovzdaní nehnuteľnosti by mala byť samozrejmosťou.
Tak ako to bežne robíme u nás. Okrem toho Vám pripravíme aj formuláre potrebné na prepis energií, prípadne s Vami navštívime zákaznícke centrá spoločností a s prepisom pomôžeme. Robíme to často, takže presne vieme, čo a kde treba urobiť.
Ing. Štefan Hofer, realitný maklér a majiteľ Reality Hofer, s.r.o.
Vytvorené v systému CHYTRÝ WEB MAKLÉRA
Tomawell s.r.o. © 2025
4 kroky k úspešnému predaju nehnuteľnosti