Od júla budúceho roka nás čakajú veľké zmeny v prístupe k údajom z katastra nehnuteľností. Doposiaľ sme si mohli kedykoľvek pozrieť list vlastníctva, mená majiteľov, ich adresy či dokonca dátumy narodenia. Od júla 2026 to už také jednoduché nebude. Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky totiž plánuje zaviesť povinnú autentifikáciu cez elektronický občiansky preukaz (eID). Znamená to, že bez prihlásenia sa cez eID sa k týmto údajom už nikto nedostane a navyše už nebude možné prezerať informácie o cudzom majetku. Na jednej strane to vyzerá ako ochrana osobných údajov a majetku, no v realite táto zmena spôsobí veľké problémy.
Táto zmena môže skomplikovať život nielen bežným ľuďom, ale aj bankám či firmám. Práve banky totiž údaje z katastra využívajú pri poskytovaní hypoték a podľa Národnej banky Slovenska by to mohlo priniesť právnu neistotu a zbytočne zvýšiť byrokraciu. Ozývajú sa aj ďalšie inštitúcie ako napríklad Protimonopolný úrad, ktorý tvrdí, že by sa mal zachovať súčasný systém, lebo iné verejné registre (Obchodný register, Živnostenský register) sprístupňujú osobné údaje bez autentifikácie a nikomu to neprekáža.
Úrad geodézie argumentuje tým, že cieľom je väčšia ochrana osobných údajov a prevencia ich zneužitia. Po novom si vlastník bude môcť požiadať o súhrnný výpis všetkých svojich nehnuteľností naraz, takže sa už nebude musieť prehrabávať cez viacero listov vlastníctva. K cudzím údajom sa ale jednoducho nedostane nikto. Tento systém má podľa úradu spojiť praktickosť s ochranou súkromia a autentifikácia cez elektronický občiansky preukaz má zaručiť, že sa k údajom o majetku dostane len oprávnená osoba.
Otázka však je, či to v praxi neprinesie viac problémov ako úžitku, napríklad pri vybavovaní hypoték či pri podnikaní. Zatiaľ nevieme s istotou povedať, ako bude fungovať napríklad overovanie údajov pre banky.
Vytvorené v systému CHYTRÝ WEB MAKLÉRA
Tomawell s.r.o. © 2025
4 kroky k úspešnému predaju nehnuteľnosti